Saturday 8 March 2008

يوم المرأة العالمي

طب ما إنتي قاعدة ف البيت ومرتاحة
ياعم أنا عايزة أشتغل
ولزمته إيه التعب دا بس
زهقت من قعدت البيت
يعني الشغل هو اللي هيسليكي
أنا نفسي أعمل حاجة مفيدة
يعني هتاخدي كام .. دا إنتي بتاخدي فلوس أكتر من أي موظف
مش حكاية فلوس ... أنا عايزة أحس إني عايشة
ياسلام ... وإنتي دلوقتي مش عايشة ... ليه دافنك بالحي؟
أيوة مدفونة ... وبجد إتخنقت
شوف قلة الأدب ... الموضوع دا إنتهي ... أنا قلت مفيش شغل
يعني إيه مفيش شغل؟ ... أنا هنزل أدورعلي شغل وهشتغل
طب مفيش نزول من البيت ... ووريني هتعملي إيه
هي عافية؟
مش عايز كتر كلام
يعني إيه؟
يعني مفيش شغل ... وإخبطي دماغك ف الحيط

9 comments:

mariam said...

يعنى انت بتنكد علينا فى يوم المرأه العالمى
ههههههههههه

علشان كده لازم يكون فى اتفاق قبل اى حاجه
لأن اللى اوله شرط آخره نور

لو فى اتفاق على الشغل من الأول يبقى مش هيقدر يعترض و هيكون موقفها قوى
اما لو هى قبلت كده من الأول تبقى مسئوله

-------------
كان نفسى اشوفك فى حفلة وجيه

AHMED SAMIR said...

على فكرة
انا ليا اصدقاء كتير بنفس فكر اخينا بتاع البوست دة
ساعات بقعد كدة ابص لدماغهم...واقول يا ترى جوا الدماغ دي فيها ايه؟
تحيااااتي

على باب الله said...

فكر منتشر بشكل كبير

صبغوه مؤخراً بصبغة دينية أعطته - في نظرهم - مصداقية كبيرة

The Alien said...

mariam

مش أنا اللي بنكد عليكم
الواقع هو اللي بينكد عليكوا دايما

وحتي لو فيه إتفاق
إيه اللي يجبره ينفذه؟ .. ولا حاجة
وإخبطي دماغك ف الحيط

وعلي فكرة الموضوع دا مش بس مع الزوج
ممكن تحطي ف المواقف دي اﻷب والزوج واﻷخ
أو أي راجل .. لإن دايما البنت مسؤلة من راجل!!!

أنا مكانش لي حظ أشوفك
أنا كنت مستعجل بعد الحفلة بس أكيد هتتعوض قريب ولينا لقاء لإني فعلا بستمتع بالكلام معاكي

منوراني دايما

The Alien said...

a. samir

أنا كمان أعرف ناس كتير كدا
بس أنا بقي عارف الدماغ دي جواها إيه

نورتني

**********************************
علي باب الله

وأصبح الدورؤ اللي المرأة إتخلقت عشانه هو الإهتمام بجوزها وتربية العيال
وأقنعوا الناس إن دا اللي المجتمع عايزة ومحتاجه من المرأة
والدين بيعمل أحلي شغل

منورني دايما

أنا حر said...

انت بتنكد على المرأة في اليوم العالمي بتاعهم؟؟؟
ياترى مين اللي وراك؟؟
:)
تحياتي

The Alien said...

أنا حر

مش أنا اللي بنكد
المجتمع كله بينكد عليهم
الدنيا كلها بتخنق عليهم
أنا بس بقول

منورني

Anonymous said...

بجد فعلا ده واقع و ده اللي بيحصل

كتير فاكرين ان الشغل بالنسبه للمرأه بس عشان الفلوس

لكن الشغل هو اثبات للذات

الأتفاق بين اتنين في علاقه اهم حاجه مش بس علي الشغل

لو هو زي الحوار منشف دماغه يبقي بس عشان يعند و خلاص
و برضه ده بيحصل

حوار بسيط لكن واقعي بحييك عليه ياجميل

The Alien said...

أجندا حمرا

الحوار دا بيحصل ف مواقف كتير
مش بس ف موضوع الشغل
البنت دايما بتسمع الكلمة دي:
هوا كدا .. وإخبطي دماغك ف الحيط
المجتمع كله بيتعامل مع المرأة بالإسلوب دا

منوراني يا جميل